Większość radomszczańskich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż alkoholu spełniło prośbę Miasta i dołączyło do oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych roczne raporty fiskalne ze sprzedaży tych napojów za 2013 rok.

Podjęte przez urząd działania, wynikające z regulacji zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, miały na celu zwrócenie uwagi na znaczenie rzetelności danych przekazywanych przez przedsiębiorców w tym zakresie. Były też konsekwencją negatywnej oceny jakiej dokonała Najwyższa Izba Kontroli, wytykając samorządom zaniechanie takiej weryfikacji oświadczeń. A zdaniem kontrolerów NIK, taka praktyka stwarza możliwości wystąpienia zjawisk korupcyjnych oraz nadużyć ze strony przedsiębiorców.

Przypominamy, że opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych stanowią dochód budżetu gminy i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, mają służyć wyłącznie jako dodatkowe źródło finansowania zadań z zakresu profilaktyki oraz przeciwdziałania skutkom uzależnień od alkoholu i narkotyków, a wysokość tych wpływów znacząco determinuje faktyczne możliwości profilaktyki uzależnień.

Warto też podkreślić, że jeżeli przedsiębiorca zwróci się o pomoc do Referatu Podatków, urzędnik udziela wszelkich wskazówek dotyczących prawidłowości wypełnienia wymaganego oświadczenia oraz sprawdza prawidłowość wyliczenia pod względem merytorycznym i formalnym.

W Radomsku koncesje na sprzedaż napojów alkoholowych posiada 134 przedsiębiorców, a dochody z tak zwanego kapslowego wyniosły w minionym roku 1.054.264,84 zł. Kwota ta została przeznaczone na zadania realizowane przez miasto w ramach zadań z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania skutkom uzależnień od alkoholu i narkotyków.

źródło UM Radomsko